Cara-Cara Mewujudkan Perpaduan
Dalam Kalangan Pelajar
Sekolah merupakan satu pusat integrasi antara pelajar pelbagai
kaum. Ia bukan sahaja tempat untuk menimba ilmu malah ia juga menjadi alat
memupuk perpaduan di kalangan pelajar. aktivis sosial ‘integrasi di peringkat
sekolah rendah adalah penting untuk perpaduan’. Untuk itu, pihak sekolah perlu
mengambil pelbagai langkah agar perpaduan serta integrasi dapat dipupuk sejak
dari bangku sekolah kepada pemimpin masa hadapan.
Perpaduan di peringkat sekolah dapat dicapai melalui
mengadakan kurikulum yang seragam untuk semua sekolah. Kurikulum boleh
dikatakan sebagai bidang pelajaran di sekolah. Menurut Mok Soon Sang, kurikulum
merangkumi pengalaman kehidupan nyata dan tidak nyata yang diplih, diorganisasi
dan disusun oleh sarjana pendidikan dan pakar kurikulum dengan secara teliti
dan profesional, demi menjadikan pelbagai jenis aktiviti pembelajaran nyata dan
tidak nyata seperti yang dijalankan dalam dan luar bilik darjah, dalam dan luar
sekolah, untuk semua peringkat persekolahan.
Kokurikulum merupakan satu saluran pembelajaran yang
berasaskan gerak kerja yang terancang. Kepentingan pelaksanaan aktiviti ini
setara dengan kepentingan pelaksanaan aktiviti di dalam bilik darjah
kerana peranannya juga turut menjadi penyumbang dan pelengkap kepada
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di sekolah keseluruhannya.
Aktiviti-aktiviti kokurikulum membantu pelajar untuk menambah,mengukuh dan
mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang telah dipelajari di
dalam bilik darjah. Peranan utama kokurikulum ialah untuk memupuk dan
mengeratkan hubungan di kalangan pelajar dan juga antara sekolah dengan
masyarakat. Dengan ini perpaduan mula berpucuk di kalangan pelajar dan secara
langsung menuju ke arah integrasi nasional.
Sukan juga menjadi salah satu daripada alat perpaduan di
peringkat sekolah. Sukan dijalankan bukan semata-mata untuk kesihatan tetapi
juga untuk perpaduan di kalangan masyarakat. Matlamat utama hari sukan ialah
mewujudkan persefahaman, semangat kekitaan dan perpaduan diantara
pelajar-pelajar sekolah. Pada hari sukan, semua pelajar akan terlibat dalam
sesuatu aktiviti permainan, perarakan dan perhiasan khemah dengan bersatupadu
tanpa mengira apa-apa jua tetapi sebagai satu kumpulan yang majmuk. Ini menuju
ke arah perpaduan di antara palajar-pelajar.
Program anak angkat merupakan satu rancangan pertukaran
pelajar untuk sesuatu aktiviti demi kebaikan pelajar. Selalunya ia berfokuskan
kepada pembinaan perhubungan yang tidak mengira agama, bangsa dan negara atau
dengan kata lain menuju perpaduan. Program anak angkat dijalankan oleh pihak
sekolah contohnya ke Sabah, Sarawak atau Brunei agar seseorang pelajar dapat
mengenali ciri-ciri kehidupan dan kebudayaan sesuatu tempat. Dengan ini, wujudlah
persefahaman dan perpaduan di antara pelajar dan penduduk sesuatu tempat. Ia
juga menjurus kepada tercapainya integrasi nasional.
Perkhemahan merupakan satu aktiviti yang dijalankan oleh
badan-badan beruniform seperti pengakap, pandu puteri, bulan sabit merah dan
sebagainya. Tujuan utama aktiviti-aktiviti perkhemahan ini dianjurkan adalah
untuk memupuk perpaduan dan membentuk integrasi di kalangan peserta-peserta
perkhemahan. Semangat kekitaan akan mula berbunga apabila menjalankan
aktiviti-aktiviti secara kumpulan dan berkerjasama untuk mengharungi segala
cabaran semasa aktiviti. Kerjasama antara satu sama lain dan tolong-menolong
akan membentuk sikap bersatupadu. Dengan ini wujudlah perpaduan di antara
peserta-peserta perkhemahan yang datang dari sekolah yang berbeza, latar
belakang yang berbeza dan kebudayaan berbeza.
Kesimpulannya, peranan seorang guru dalam mewujudkan perpaduan
dalam kalangan para pelajar amatlah besar. Namun, kerjasama daripada pihak yang
lain juga perlu dalam merialisasikan perpaduan ini.
.